丸山の講義補助

Contents for Higher Education for Sustainable Development

Jarvis, P. (2010) Adult Education and Lifelong Learning, Chapter 10

Covid-19でオンライン教育が世界中で激増していることから、敢えて日本語で. 

第10章:遠隔教育とオープンラーニング

1.遠隔教育とOLの特質

 「教育、遠隔教育は世界的に実施されているが、その概念たるや150年以上も昔のものであり、そのため教授学的にも技術的にも時代遅れになっている(Peters 2009:226 In Jarvis)」

 「遠隔教育」という用語の意味について、最も徹底できた議論の一つに、キーガンが挙げられる。次のような特徴を持つ(Keegan 1990:28-47):

  • 教師と学習者が、半永久的に離れているところに成立
  • 教材制作や学生支援において、教育組織の影響を受ける
  • 専門技術的なメディアを活用
  • 双方向プロセス
  • 学習グループは半永久的に存在しない

 本書では、遠隔教育を次のような形態の教育と定義する。遠隔教育においては通常、技術的なメディアを通じて学習者に組織化された学習機会が提供される。一般的に学習者は個別に学習し、時間的・空間的にも教師から離れたところにいる。・・・Web発展により「教師」という考え方は教育にとって不要となりつつあり、教育と学習は今や明確に区分されうる現象が見られる。・・・遠隔学習とは、教育機関を通じて提供・認証されるもので、Webで提供される学習機会なども「経験学習歴認証制度(Assessment of Prior Experiential Learning: APEL)」を通じて、認証される。

 Webで提供される学習機会は、教育機関の制御を超えた、広範な学習の可能性を切り拓く。

 対面式の授業が高額になるにつれ・・・教育機関の減少と同時に大学教員の減少という結果に行き着くだろう。実際、教育機関の吸収合併」はすでに起こっている。

 遠隔教育の理論家ホルムバーグ(Holmberg 1989)は、遠隔教育を指導的で講義中心的な対話の一形態と捉え、7つの基本原理を示した:

  1. 教授者・学習者集団の間に、個人的関係が創り出される
  2. 質の高い自習用教材が必要
  3. 演習の中で、知的な喜びが感じられる
  4. 雰囲気、言葉遣い、習慣が、友好的な会話を促進
  5. 学習者が受けるメッセージは、口調は会話的で、用意に理解でき、覚えられるもの
  6. 遠隔教育では常に、会話的なアプローチが活用される
  7. 組織的学習には、計画と指導が必要

 学習者は実際、遠隔教育コースで多くの情報を欲しており、その結果、学ぶべきことをたくさん獲得していると感じているようである。自ら学費を支払っている場合、「その価格に見合うものを」と。遠隔教育がe-ラーニング用の教材に関わる特色の一つに、伝統的な教育・学習活動よりも遥かに学際的な教育アプローチが用いられていることが挙げられる。

 ギデンズ(Giddens 1990)は、後期近代としての現代社会の特徴を、産業・資本主義的特質、空間と時間の再編、脱埋め込みメカニズムとエクスパートシステム、再帰性、自己責任。

1-1. 空間と時間の再編

 「前近代社会では、空間と時間は通常一致するもので、大多数の人々にとって、またほとんどの点において、社会生活の様相は『そこに存在すること』、つまり特定の空間に限定化された活動によって支配されている(Giddens 1990:18)」。・・・今日、教師は自らの授業を録画し、学生は都合のいい時間や場所で、授業を受けることができる。学習経験は、もはや直接的・対面的な経験より、むしろ間接的・二次的な経験となっている。・・・その結果、定義上、遠隔教育(distance education)は、空間と時間の再編(distanciationギデンズの造語)プロセスを象徴するものとなった。

1-2. 脱埋め込みメカニズム

 「脱埋め込み(disembedding)」とは、特定の空間に限定された社会関係を抜き取り、それらをグローバルな空間と時間の文脈に移植することである。・・・遠隔教授機関は脱埋め込み的で・・・もはや場所ではなく、プロセスであり、システムである。その教育的な提供物は、いまや購入者に特定の学習を提供することを保障された製品である。

1-3. 省察的学習

 近代の再帰性(reflexivity of modernity)とは、社会的実践についての絶え間ない考察と再考察をともなう。「その実践についての新たに得られる情報にもとづいて、修正される(Giddens 1990:38)」結果、物事の伝統的手法は、その実践を継続するために十分な正統的根拠とはならない。・・・ハイテク生産物は、いっそう安価になり、今後は市場規模も膨らんでいく。ただ単位認定のコストが高いため、学習者の中には今後さらに数年間、自らの学習に十分な認知を得られない人も出てくるだろう。

 他方、ここでの関心は一層多く省察的学習に注がれる。学習者が自分自身の時間にマイペースで取り組み、自分の空間で、提供された学習教材にじっくりと省察できる機会は増えている。・・・遠隔教授では、省察的学習を奨励するために演習を実施できるし、また実施すべきである。ただし、e-ラーニングだと学習者の自律性がはるかに大きなものとなりうるので、その省察的学習は同様に批判的学習でもあるべき。

1-4. 個別化

 個人は、自分自身の時間に独自の方法で自分のやりたいことができ、そしてある程度、自己決定的な個人になることができると感じる。そのため、遠隔教育は、人々が個別に自分の場所と時間を使ってマイペースで教育プログラムを受講する機会を提供することになる。

2. 遠隔教育からOLへの継続的発展

 遠隔教育は産業資本主義とITの産物。ここでグローバル資本主義の問題も扱う。

2-1. 高度資本主義

 現在、遠隔教育に見いだされうる3つの特性(民営化、商業化、競争)は元来、資本主義に内在する特性である。・・・UKのOUのように大学のように発展しても、国家が依然として部分的に教育提供に関わっている。だが、近年増加する遠隔教育の「大学」は完全に私学であり、中には提供コースの単位認定を得たものもある(Jarvis 2001b)。

 資本主義的市場は競争市場である。市場のレトリックは、一番質の良い商品が生き残るというが、実際には販売している製品の質にかかわらず、最も強力で規模の大きな組織だけが生き残っている遠隔教育はプログラムの価値について宣伝しているものの、買い手は学ぶコースの特性だけでなく、修了までの機関や修了後に授与される資格を・・・知りたいと願っている。・・・その結果、製品の質や将来性にかかわらず、首尾よく実行できなかった機関が負けて、撤退を強いられるのである。そのため、小さな機関は犠牲になり、大きな機関がより大きくなっていく。規模の小さい機関が市場にニッチを見いださない限り、それらの結末は自明。革新的で小さな機関は、より大きな機関に合併吸収される。

 いったん教育が市場を取り込むと、論理的帰結として、大きな機関はさらに大きく、それにともないほぼ確実に、様々な形態の文化的帝国主義、言説による覇権、多くの地域教育の衰退などが生じる。

2-2. 情報技術

 デジタル時代には、遠隔教育におけるもう一つ新たな発展が生まれた。それは「空間-時間の再編」の別側面である「空間-時間の圧縮」と関連づけて捉えることができる(Harvey 1990:240-259)。この「圧縮」は啓蒙主義と関連付けて捉えられ、仮想現実な時代がそのプロセスを悪化させているともいえる。

 伝統的な教育の場に対する疑問の声が挙がっており、「悪魔とのダンス」と呼ばれる(Katz & Associates 1999)。・・・伝統的な教育は、こうした社会的圧力や諸力に適応することが強いられ、市場原理に従わない限りは存続しえない。しかしながら、これらの新しい機関を「知識工場」と非難し、教育に対するより人間主義的アプローチを支持する議論もある(Aronowitz 2000)。 今や自立した学習者の発達を目指す真の機会が提供されているが、この学習空間を効果的に学習者のエンパワメントに結びつけるための、新たな教育的モデルを開発するうえで、私達は大きな壁に直面している(Peters 2002:133)。

 技術革新による遠隔教育の利点システム自体の長所・短所よりも、市場の長所・短所と結びつけられてしまうが、システムには明確は長所がある。例えば、困難な状況や責務がある場合、学校や大学まで移動しなくて良いし、自分の都合で学ぶことができる。遠隔教育は間違いなく、教育分野においていっそう重要な領域となる。

 欠点非人間的なシステムに容易に陥ってしまう恐れや、あらゆる批判にさらされる恐れ、資本主義市場と同様、不利益を被っている市民に文化的・言語的帝国主義の諸形態を共用し、文化や実践を度外視する。残念ながらシステムが中立的であることは稀で、民主的であることも滅多にない。

3. 現代的実践

 遠隔教育には少なくとも7アプローチがある(Peters 2002:40-45):

  1. 「試験準備」モデル
  2. 通信教育モデル
  3. 多元的(マス)メディアモデル
  4. グループ遠隔教育モデル
  5. 自律的学習者モデル
  6. ネットワーク基盤型遠隔教育モデル
  7. 技術-拡張型教育モデル

 加えて、多様な形態を採用する混成型もある。

 自律的学習を育成しようとする機関は、しばしば十分な内容を提供していないと批判される。実際には、遠隔教育の受講生は情報を与えられること、慎重なソクラテス的問答法を通して少なくとも情報に導かれることを好む。ただし、後者は自律的学習を生み出すことに必ずしも貢献しない。

 伝統的な教育機関があらゆる新しいアプローチに適応することは困難だと判断する危惧がある。その結果、それらの教育機関の機能は、学習の提供者から単位認定者へと変化し、さらに個々の学習をテストし、単位を認定する試験センターになってしまうことも考えられる。留意すべきは、市場の敗者は消え去ることである。これは教育全般の退廃につながり、特定分野の学習では特に危惧される。

 あらゆる教材の制作は、かなり高度な技能が求められる複雑なプロセス。教育者には新たな役割が急速に生まれてきているが、求められる水準には研修が不十分。・・・「ガイドのついた講義的会話」と呼ばれたように、教材は会話的で、ほぼ双方向的なものでないといけない(Holmberg 1960:14)。

 遠隔教育の技法に関わる資格付与課程はまだ少ないが、今は子供たちがそうした技法の利用に精通しているため、教師がICT研修を受ける重要性は高まっている(Chaib & Svensson 2005)。 

 

2020 Spring Term, GS course Textbook:

Jarvis, P. (2010) Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice, Routledge.

Chapter 10: Distance Ed & Open Learning

Peters (2009:226 In Jarvis) suggests that ‘[t]he concept of distance education, although still practiced globally, is more than 150 years old and hence pedagogically and technologically outdated’.

1. The nature of distance ed & OL

one of most complete discussions of the meaning of the term ‘distance education’ is given by Keegan (1990:28–47)... characterizes distance education in the following manner:

  • It involves a semi-permanent separation of teacher and learner.
  • It is influenced by the educational organization in both the preparation of the teaching materials and the support of the students.
  • It uses technical media.
  • It is a two-way process.
  • It has a semi-permanent absence of a learning group

Distance education is therefore defined here as those forms of education in which organized learning opportunities are usually provided through technical media to learners who normally study individually, and removed from the teacher in both time and space...with the development of the World Wide Web, the idea of the teacher begins to be unnecessary to the education; education and learning are now distinct phenomena. At this juncture, we can see that distance learning is different from distance education. The former is usually provided by educational institutions and is accredited by them, but now learning opportunities like those provided by the web can gain educational accreditation through the Accreditation of Prior Experiential Learning.

 

we can see that this approach to education might eventually result in there being fewer educational institutions – and fewer academics – as face-to-face tuition becomes more expensive.

Another significant theorist of distance education at the same time was Holmberg (1989), who regarded it as a form of guided didactic conversation and who considered that there are seven postulates to distance education:

  1. There should be the creation of a personal relationship between the teaching and learning parties.
  2. There needs to be well-developed self-instructional material.
  3. There should be intellectual pleasure in the exercise.
  4. The atmosphere, language and conventions should foster friendly conversation. 
  5. The message received by the learner should be conversational in tone, easily understood and remembered.
  6. A conversational approach should always be used in distance education.
  7. Planning and guiding are necessary for organized study.

...it has been discovered that learners actually want to be given a lot of material. Indeed, there is a real sense in which learners want a great deal of information in distance education courses, so that they feel that they are getting a lot to learn – getting their ‘money's worth’ if it is self-funded. one of the main differences about the preparation of teaching material for distance education and e-learning is that it involves a multidisciplinary team approach to teaching much more than does traditional teaching and learning.

Giddens (1990) suggests a number of features that typify contemporary society as being late-modern, such as its industrial-capitalistic nature, space–time distanciation, disembedded mechanisms and expert systems, reflexivity and individual responsibility.

1-1. Space-time distanciation

Giddens indicates that in ‘pre-modern societies, space and place largely coincide, since the spatial dimensions of social life are, for most of the population, and in most respects, dominated by “presence” – by localised activities’ (1990:18)... Now teachers record their lessons and they can be studied in the students’ own time and place. The learning experience is no longer immediate and face to face, but mediated and secondary... distance education, by definition, symbolizes the process of space–time distanciation; we will return to this discussion in the next section when we examine space–time compression.

1-2. Disembedded mechanism & expert systems

Disembedding implies a process of extracting the specific localized social relations and re-implanting them within a global context of space and time. ... The distance teaching institution is disembedded and needs no campus and no geographical location. In other words, the academy is now no longer a place, it is a process and a system; its educational offering is now a product guaranteed to provide specific learning for the purchasers.

1-3. Reflective learning

The reflexivity of modernity...examination and re-examination of social practices which are ‘reformed in the light of incoming information about those very practices’ (Giddens 1990:38). Consequently, the traditional mode of doing things is no longer sufficient justification for continuing a practice... hi-tech productions have become cheaper and the size of the market will increase, and it will be the cost of accreditation that inhibits some learners from gaining sufficient recognition for their learning for a few more years to come.

However, the concern here is much more with reflective learning. There are more opportunities when students operate at their own time and pace and in their own space for them to reflect upon the learning material with which they are presented. ... Exercises can and should be provided in distance teaching in order to encourage reflective learning, but this reflective learning must also be critical learning since the autonomy of the learner can be much greater in e-learning.

1-4. Individuation

individuals feel able to follow their own pursuits at their own time and in their own way, and to some extent to be self-determining individuals...Distance education may therefore be seen to fit many of the characteristics of late modernity and it may be regarded as being a symbol of this form of society.

2. The continued development of distance ed into OL

2-1. Advanced capitalism

In recent times, education in most societies of the world has been provided by the state, although religious bodies have also been major providers... When distance education really developed – especially in its university form, with the Open University in the United Kingdom, it was still partially state-provided. However, in more recent times there has been a proliferation of distance education ‘universities’ (Jarvis 2001b) that have been totally private, and some have successfully sought to gain accreditation for their courses.

... the capitalistic market is one of competition. The rhetoric of the market is that only the best-quality commodities will survive, but its reality is that only the strongest and largest organizations survive, irrespective of the quality of the product they sell. Distance education now advertises its wares, and buyers wish to know not only about the nature of the course being studied, but also the length of time...the number of assignments that have to be submitted and the fee that they will have to pay...One of the obvious outcomes of this process is that unsuccessful institutions, irrespective of the quality of their product or of their potentiality, will lose out and may be forced to close. Hence, the large get larger at the expense of the small, unless, say, the small discover a gap in the market, but the consequences of this are self-evident: the innovative small will get taken over and incorporated into the larger. 

2-2. Information technology

the development of distance education in conjunction with the developments in information technology. But the digital age has generated a new and major development in distance education, which can be associated with another aspect of space–time realignment: space–time compression (Harvey 1990:240–259). 

With these developments there has been some questioning about the place of more traditional education.Katz & Associates (1999) called this ‘dancing with the devil’ ... Clearly, traditional education has been forced to adapt to these social pressures, or else – following the inevitable law of the market – it will not survive. Aronowitz (2000), however, sees these new institutions as ‘knowledge factories’, which he condemns, arguing for a more humanistic approach to education.

YetPeters (2002:133) would argue that we are now presented with real opportunities for the development of autonomous learners but that we are faced with major challenges in developing new pedagogical models to utilize this new learning space effectively to empower them.

there are many advantages in the system: people not having to travel to schools and colleges because of disadvantage or commitments, being able to study in their own time and at their own pace, and so on. But it can easily become an impersonal system that is open to all the criticisms that have been raised above, although it will no doubt continue to become an even more significant sector within the field of education and, like the capitalist market itself, it will continue to impose forms of cultural and linguistic imperialism on disadvantaged peoples and undermine local cultures and practices. Consequently, we have to see both the advantages and the disadvantages of distance education at the present time. The system does have many advantages in contemporary society but, unfortunately, it can hardly ever be neutral or even democratic. (pp. 205-206).

3. Contemporary practices

Peters (2002:40–45) has suggested that there are at least seven different approaches to distance education today:

  1. the ‘examination preparation’ model;
  2. the correspondence education model;
  3. the multiple (mass) media model;
  4. the group distance education model;
  5. the autonomous learner model;
  6. the network-based distance education model;
  7. the technology-extended classroom model.

In addition, he recognizes that there are hybrids of these taking a variety of forms.

Basically, the World Wide Web has produced the most extensive ‘library’ of learning materials and opportunities that the world has ever known – more knowledge than anyone can imagine or learn – and this can all be accessed almost instantaneously at any individual's convenience in the home. Consequently, the opportunities that this offers are too many to number, but there is a fear that traditional institutions will find it hard to adapt to all these new approaches... so that their functions may change from providers of learning to accreditors of learning – even to becoming examination centres through which individuals’ learning may be tested and accredited. Then it has to be borne in mind that those who do not succeed in the market may perish, and this could be to the impoverishment of education generally and to some fields of study in particular.

However, producing all this material is also a very highly skilled and complex process. As we shall note later in this book, new roles for educators are rapidly emerging, and insufficient training exists that enables educators to become proficient at many of the skills required. ...The style in which the material is written, if it is written, needs careful consideration, and Holmberg (1960:14) suggested that the material had to be conversational and almost two-way, which he later came to regard as guided didactic conversation. This is true also in the assessment of coursework that is to be returned to the distance education learners: comments might be regarded as an invitation to dialogue through the medium of the students’ assignments and the tutors’ comments.

There are not yet many such certificated courses in the techniques of distance education, but as children are now so adept at using such techniques, it is becoming increasingly important for teachers to be trained in ICT (seeChaib & Svensson 2005)